Заходи, які були проведені Навчально-методичним інклюзивним центром

13 квітня 2024 р. у межах діяльності Центру інклюзивної освіти, а також академічної мобільності відбулася розширена зустріч «Технологія диференційованого викладання в інклюзії».

Авторкою та ведучою зустрічі була Ленів Зоряна Павлівна, українська фахівчиня з інклюзії, логопединя, спеціальна психологиня, арттерапевтка, доцент кафедри логопедії та інноваційних технологій в інклюзії Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника, кандидатка педагогічних наук, доцент., директорка Міжнародного інституту інклюзії, голова ГО «СМАРТ-Персона», авторка методик і навчальних курсів для освітян, спікерка та організаторка всеукраїнських і міжнародних конференцій.

Виступ було проведено за таким планом:

1. Що таке технологія? – визначення;

2. Які є психолого-педагогічні технології в інклюзії?

3. Представлення кейсу у Канаді на уроці математики;

4. Різні визначення технології диференційованого викладання – чому НЕ навчання!

5. Кейс Донни Мак Річмонд!

6. Які є способи диференціації:

- за здібностями

- за стилем навчання

- за формами роботи

- за фізичним середовищем

- за методом навчання (асоціацій, проектним, дискусій, мозкового штурму…)

- за гнучкістю - за матеріалом (планшети, арт-матеріали, посібник шр. Брайля, технічні пристрої)

- за інтересами та здібностями (колаж, конструктор, тік-ток…).

7. Проведено практикум за авторським методом: «Світлофор»: стій, думай, йди : довго думати, вагатись, швидко приймати рішення і братись за виконання. Які це можуть бути діти? Тема «Народні ремесла» (Дошкільники, початкова школа - основа книжечка)!

Завдання:

Група дітей 1. назвати, або прочитати, зробити звуковий аналіз слів;

Група дітей 2. подумати який це народний промисл, яке мистецтво?

Група дітей 3. знайти відповідний предмет, схожий предмет (кошик - корзина, ваза…). Поміняти дітей у групах.

8. За допомогою Вишиванки: за здібностями:

1 група: Шукають зигзаги, елементи букв;

2 група: Букви шукають і знаходять;

3 група: Складають слова зі знайдених букв: П, Н, О, І, Ш, Т, М, А, Л.

Інтерактив: учасники придумали безліч слів:

9. Початкова школа (практичні завдання)

- Види речень. Підсумковий урок за технологією диференційованого викладання.

10. Домашнє завдання: придумати гру, оповвдання, скласти конспект уроку, або фрагмент уроку до Всесвітнього дня вишиванки.

У нашому заході взяло участь понад 50 осіб!

Дякуємо, шановна Зоряно Павлівно, за Ваш професіоналізм та участь у діяльності нашого Центру інклюзивної освіти! Сподіваємося на подальші зустрічі та плідну співпрацю!


Центр інклюзивної освіти

09 березня.2024 року в межах діяльності Центру інклюзивної освіти було проведено одну з чергових зустрічей, присвячену розповіді про «особливих» людей, які досягли успіхів у житті.

Олена Семенівна Казачінер, д.пед.н., професор, керівник Центру інклюзивної освіти, розповіла про Анреа Бочеллі, італійського оперного співака, Вінні Харлоу, світову модель із вітіліго, Елісон Лаппер та Крісті Брауна, художників без рук, що малюють ногами, Ліну По, сліпу скульпторку, Леслі Вільяма Нільсена, американського комедійного актора з порушеннями слуху, а також про Йоно Ланкастера – людину з рідкісним генетичним захворюванням – синдромом Трічера-Коллінза.

Під час розповідей відбулося активне обговорення життєвих кредо цих людей – не втрачати оптимізм, крокувати з ним по життю, впавши – підводитися, навчатися, шукати себе та реалізовувати свої здібності і таланти.

Дякуємо всім за участь! Чекаємо на наступні, не менш цікаві, зустрічі!


8 лютого 2024 р. у межах діяльності Центру інклюзивної освіти ХНПУ імені Г.С. Сковороди (керівник – д.пед.н., професор Олена Семенівна Казачінер) відбулася зустріч за темою «Психічне здоров’я особистості: шляхи та засоби збереження», яку провела д.психол.н., професор, професор  кафедри здоров’я людини, реабілітології і спеціальної психології Ольга Валеріївна Бацилєва.

Під час заходу ми поговорили про поняття психічного здоров’я, його критерії, чинники та детермінанти; згадали про відомі нам шляхи  збереження психічного здоров’я та познайомилися з новими; опрацювали техніку роботи з некорисними думками та дізналися,  що може стати нашим власним  ресурсом на шляху збереження психічного здоров’я.

Обговорення різноманітних тем, пов’язаних зі здоров’язбереженням, також стали доброю традицією у діяльності Центру інклюзивної освіти, адже наше здоров’я – це найцінніший скарб людини!

Дякуємо всім учасникам, яких було понад 30, і сподіваємося на подальші цікаві та корисні зустрічі


У межах діяльності Центру інклюзивної освіти ХНПУ імені Г.С. Сковороди 18.01.2024 року відбулася зустріч, присвячена історіям відомих людей з особливостями розвитку, які досягли успіхів у житті і стали відомими навіть поза межами своєї Батьківщини. Цю зустріч провела керівник Центру інклюзивної освіти д.пед.н., професор Олена Семенівна Казачінер.

Олена Семенівна розповіла про Пабло Пінеду – викладача, актора та громадського діяча з Іспанії, Реймонда Ху – художника США, Паулу Саж –  акторку, адвокатку з Шотландії, Богдана Кравчука – першого в Україні студента із синдромом Дауна, Мар Гальсеранжінку із синдромом Дауна, яка
стала депутаткою парламенту у Валенсії, Олександру Кутас – першу фотомодель з інвалідністю в Україні, а також про Хелен Келлер – сліпоглухоніму письменницю, політичну діячку і першу людину, яка здобула ступінь бакалавра.

Розповіді про цих цікавих людей, жваве обговорення в інтерактивному режимі надали можливість учасникам зустрічі замислитися й дійти висновку про те, що людина з особливостями психофізичного розвитку може досягти висот і реалізувати свої здібності завдяки таким якостям особистості, як: мати мету у житті, не здаватися, вміти боротися, рішучість, наполегливість, вміння цінити хороше у кожному дні. Звісно, люди з інвалідністю хочуть і мають право на підтримку родини, близьких друзів.

Ця зустріч стала початком окреслення нової тенденції у діяльності Центру інклюзивної освіти – здобувачі з ООП висловили бажання послухати від Олени Семенівни цикл розповідей про життя «особливих» людей. Крім того, у подальших планах розвитку нашого Центру – це організація в режимі онлайн цікавих зустрічей із різними людьми, які є фахівцями у сфері спеціальної та інклюзивної освіти, педагогами-практиками, що працюють із дітьми з ООП у інклюзивних класах або групах. Ці люди зможуть поділитися своїм досвідом зі здобувачами з ООП нашого університету, які є майбутніми педагогічними працівниками і шукатимуть роботу у сфері освіти.


11.11.2023 у межах діяльності Центру інклюзивної освіти відбулася зустріч за темою «Булінг: його види, шляхи розпізнавання, запобігання та подолання». Так склалося, що ця зустріч збіглася з датою 11.11 – Днем боротьби з кібербулінгом (цькуванням у соцмережах).

Під час зустрічі керівник Центру інклюзивної освіти д.пед.н., професор Олена Семенівна Казачінер розповіла про булінг, його суть, ознаки, причини виникнення, різновиди. Також учасники зустрічі дізналися про розбіжності між булінгом та звичайним конфліктом, про те, куди звернутися і як себе захистити під час цькування як у реальному житті, так і в соцмережах.

Олена Семенівна навела конкретні приклади з життя батьків та школярів, які відчули на собі булінг та змогли йому запобігти.

Вебінар, як завжди, відбувся у теплій та дружній атмосфері, усі учасники виявили зацікавленість до теми, ставили питання, брали участь у дискусії та діалозі. У заході взяло участь понад 40 осіб.

Центр інклюзивної освіти ХНПУ імені Г.С. Сковороди сподівається на подальшу плідну співпрацю, цікаві та корисні зустрічі! Дякуємо усім учасникам!


10.10.2023 року у межах роботи Центру інклюзивної освіти ХНПУ імені Г.С. Сковороди під керівництвом д.пед.н., професора Олени Семенівни Казачінер відбувся захід за темою «Позитивна я-концепція як підґрунтя здорового способу життя особистості», який провела д.психол.н., професор Ольга Валеріївна Бацилєва.

Під час заходу учасники поговорили про поняття здоров’я, його модель та чинники впливу. Усі присутні познайомилися із поняттям «спосіб життя» та його основними категоріями. На заході згадали, що таке здоровий спосіб життя, та які бувають принципи його дотримання, а також дізналися про Я-концепцію особистості, як вона формується, якою буває, і яким чином вона впливає на стан та рівень нашого здоров’я та особистісного благополуччя. 

Зустріч, як завжди, відбулася в теплій та дружній атмосфері. Узяло участь понад 50 осіб! Радо запрошуємо на подальші зустрічі!


27.05.2023 року у межах діяльності Центру інклюзивної освіти ХНПУ імені Г.С. Сковороди відбувся вебінар за темою «Діяльність тьютора в закладах вищої освіти світу».

Під час зустрічі керівник Центру д.пед.н., професор Олена Семенівна Казачінер розповіла учасникам про історію виникнення тьюторства, про функції, завдання, права, алгоритм тьютора. Олена Семенівна ознайомила здобувачів та викладачів із основними тьюторськими технологіями, а також зі змістом компетентності викладача-тьютора.

Видами тьюторства є: тьютор-наставник, тьютор-куратор, тьютор-консультант, тьютор-керівник освітньої траєкторії, тьютор у міждисциплінарній освіті. Окремим видом діяльності тьютора в системі додаткової освіти є супровід обдарованих здобувачів.

Таким чином, під час вебінару було зроблено акцент на тому, що тьютор – це педагогічна професія з якісно вищою педагогічною позицією і потенціалом. Вона охоплює новий простір і вибудовує інтерактивну модель інноваційної педагогічної взаємодії. Прогресивними тенденціями, на яких базується тьюторство, є толерантність, духовні системи цінностей, суб’єкт-суб’єктна взаємодія, людиноцентризм, аксіологічні орієнтири, індивідуально-гуманістична парадигма.

Проаналізувавши вимоги роботодавців до професійної діяльності тьютора, можна дійти висновку про досить широке розуміння суті самого поняття «тьютор»: на нього покладаються як навчальні й організаторські функції, так і функції виховання, розробки та супроводу індивідуальної траєкторії навчання, загалом всебічного розвитку підопічних, якими можуть бути як окремі особи, так і групи осіб різного віку.

Отже, на сьогодні в світі наявне розмаїття педагогічних тьюторських практик, що потребує їх осмислення у вітчизняній педагогічній науці.

Зустріч, як завжди, відбулася в теплій дружній атмосфері спілкування та обговорення. Усі учасники виявили зацікавленість та погодилися із надзвичайною важливістю ролі викладача-тьютора в закладі вищої освіти.

Із презентацією можна ознайомитися за посиланням.


19 квітня 2023 року відбулося чергове засідання Центру інклюзивної освіти, яке було присвячено проблемі здоров’я та здоров’язбереження у системі освіти. Оскільки саме у квітні відзначається всесвітній день здоров’я, цілком логічним та доречним стало проведення подібного заходу в колі майбутніх педагогів. В межах засідання було представлено результати науково-дослідної роботи «Особливості ставлення здобувачів до здоров’я як напряму здоров’язбережувальної діяльності в закладах освіти», виконаної на кафедрі здоров’я людини, реабілітології і спеціальної психології здобувачкою ОП «Олігофренопедагогіка» Іриною Докійчук (науковий керівник професор О. В. Бацилєва).

Під час заходу присутні мали змогу ознайомитися з сучасними поглядами на феномен ставлення до здоров’я, основними підходами до його дослідження та чинниками, що впливають на його формування, зокрема у дитячому та підлітковому віці. Особливу зацікавленість викликала надана можливість прямо під час заходу прийняти участь в емпіричному дослідженні ставлення до здоров’я, яке було проведено в онлайн режимі за допомогою google-форм із використанням як широко відомих опитувальників, так і спеціально розробленої Анкети оцінки уявлень молоді про здоров’я.

Окрема увага була приділення інформації про можливості та шляхи формування відповідального ставлення до здоров’я здобувачів в межах здоров’язбережувальної діяльності в закладах освіти, а також представлена програма формування відповідального ставлення до здоров’я, що покликана сприяти не тільки особистісному зростанню здобувачів, а й їх професійному становленню як майбутніх фахівців. Жвава дискусія та низка обговорених додаткових питань стали яскравою ілюстрацією актульності порушеної проблеми.

Дякуємо всім за активну участь! Бажаємо всім здоров’я! До нових зустрічей!


03 лютого 2023 року у межах діяльності Центру інклюзивної освіти відбулася віртуальна подорож «Світовий досвід навчання здобувачів з інвалідністю в ЗВО».

Керівник Центру, д.пед.н., професор Олена Семенівна Казачінер ознайомила викладачів факультетів та здобувачів з особливостями навчання в ЗВО в Європейських країнах, США, Канаді, Ізраїлі. Мова йшла про те, як навчаються здобувачі з інвалідністю в університетах світу, які програми допомоги з боку країн їм надаються, як працює тьюторська служба тощо.

Під час подорожі учасники дізналися про реальні життєві історії здобувачів з інвалідністю, про різноманітні проєкти, започатковані з метою працевлаштування здобувачів, які мають порушення розвитку тощо.

Захід у вигляді світової академічної подорожі нікого не залишив байдужим. У ньому взяло участь понад 100 осіб! Зустріч, як і завжди, пройшла в теплій дружній атмосфері, і здобувачі та викладачі з нетерпінням чекають на наступні.

Презентацію матеріалів заходу можна переглянути та завантажити тут


08 листопада 2022 року у межах діяльності Центру інклюзивної освіти ХНПУ відбувся вебінар за темою «Технічний супровід навчання здобувачів вищої освіти з інвалідністю в інтегрованому середовищі». Тема зустрічі викликана сучасними реаліями та потребою сьогодення.

Керівник Центру інклюзивної освіти, д.пед.н., професор Олена Семенівна Казачінер висвітлила такі питання:

  1. Особливості навчання здобувачів з інвалідністю в інтегрованому колективі
  2. Психологічний та педагогічний супровід навчання студентів в умовах дистанційного навчання
  3. Упровадження у навчальний процес спеціальних технологій навчання, зокрема комп'ютерних, інформаційних, мультимедійних, дистанційної освіти тощо.
  4. Напрями реалізації технічного супроводу здобувачів із порушеннями зору, слуху, опорно-рухового апарату.

Крім того, Олена Семенівна розповіла про шляхи дотримання правил безпеки власного мобільного телефону, якщо раптом він потрапить до рук окупанта.

Зустріч, як завжди, відбулася у теплій та дружній атмосфері, в якій узяли участь понад 50 осіб. Усі учасники були відкритими до обговорення теми вебінару.

Із матеріалами вебінару за темою «Технічний супровід навчання здобувачів вищої освіти з інвалідністю в інтегрованому середовищі» можна ознайомитися за посиланнями:

https://docs.google.com/presentation/d/1nY56zrCdDpjTOYnSqjxFcCEQKi4Lutpz/edit?usp=drive_web&ouid=104538541413312226469&rtpof=true

https://docs.google.com/presentation/d/16KyDvWBIyFezIIfkdmnRUBJakMcqG44o/edit#slide=id.p1


28.09.2022 року доктором педагогічних наук, доцентом Оленою Семенівною Казачінер було проведено вебінар «Комп’ютерні навчальні програми для дітей з аутизмом». У вебінарі взяли участь фахівці Центру комплексної реабілітації дітей з інвалідністю м. Миргорода (Полтавська область), із яким упродовж кількох років плідно і творчо співпрацює кафедра здоров’я людини, реабілітології і спеціальної психології ХНПУ імені Г.С.Сковороди. До заходу також долучилися батьки дітей з інвалідністю.

Для супроводу та підтримки навчання осіб з аутизмом використовують різноманітні інформаційні та комунікаційні технології, які доцільно класифікувати за технологіями та типами навичок, які коректуються та підтримуються використанням таких технологій.

Олена Семенівна розповіла про інформаційні та комунікаційні
технології, що застосовуються у практиці роботи з дітьми з аутизмом:

- для покращення комунікаційних навичок 
- для покращення  соціальних навичок 
- для супроводу академічного навчання 
- комп’ютерні ігри у реабілітаційній роботі. 

Авторкою вебінару наводилися конкретні приклади програм, мобільних технологій, мультимедійних засобів, ігрових технологій, а також спеціальних роботів, що успішно застосовуються для навчання соціальної взаємодії та розвитку емоційної сфери.

Особливу щиру подяку хочемо висловити директорці Центру комплексної реабілітації дітей з інвалідністю м. Миргорода Валентині Михайлівні Сіваченко за допомогу та підтримку в організації заходу.

Зустріч пройшла позитивно і творчо, в інтерактивному режимі.

Із презентацією матеріалів вебінару можна ознайомитися за посиланням: https://docs.google.com/presentation/d/1P1aKcJtsgUCZrBhoKzMzyW9SMBxVskiB/edit#slide=id.p2 


20.09.2022 у межах діяльності Центру інклюзивної освіти відбулася зустріч «Стрес, стресові ситуації та шляхи їх подолання».

Значна кількість українців через військові дії втратила житло, рідних та близьких, переїхала до інших країн світу, перебуває у депресивному стані, перебуває переважно в негативному психоемоційному стані, має проблеми зі сном, апетитом тощо. Як відомо, біля 7 млн. людей з України нині потребує серйозної психологічної та психотерапевтичної допомоги. Саме тому зустріч, яку провела д.пед.н., доцент Олена Семенівна Казачінер, керівник Центру інклюзивної освіти, наразі є своєчасною та актуальною.

Олена Семенівна розповіла, що таке стрес, про його ознаки в різному віці та різновиди, про форми прояву стресу і шляхи подолання та профілактики цього явища. Під час розповіді Олена Семенівна Казачінер підкреслила той факт, що стрес може бути і «хорошим» і має назву «еустрес». Він активізує функціональні резерви організму, сприяє адаптації та, врешті-решт, ліквідації самого стресу. Еустрес нетривалий, завдяки чому організм активує свої системи для «збереження життя», але не встигає їх вичерпати, тому згубного впливу еустрес не завдає.

На зустрічі Олена Семенівна також представила 5 лайфхаків для боротьби з безсонням, які, у свою чергу, також є у нагоді щодо профілактики та боротьби зі стресом. 

У інтерактивному форматі учасники зустрічі поділилися своїм досвідом профілактики та подолання стресу й усунення його наслідків. 

Крім того, Олена Семенівна розповіла про те, куди потрібно звертатися батькам дітей із труднощами розвитку та інвалідністю, в тому числі тим, хто залишив свою домівку.

Із презентацією та цікавими додатками можна ознайомитися тут:


16-17 червня 2022 року д.пед.н., доцент, доцент кафедри здоров’я людини, реабілітології і спеціальної психології Олена Семенівна Казачінер узяла участь у Всеукраїнській інтернет-конференції «На Урок» «Інклюзивна
освіта: підходи та практики» із доповіддю «Підлітки з ООП: стратегії навчання, виховання та розвитку».

У цій конференції зареєструвалося та активно спілкувалися зі спікерами понад 1500 учасників – фахівців зі спеціальної та інклюзивної освіти, батьків, педагогів-практиків.

Під час панельної дискусії обговорювалися питання впровадження «нової інклюзивної освіти» в умовах війни в Україні. Олена Семенівна окреслила основні проблеми та надала практичні поради щодо роботи вчителів з дітьми з ООП, які зазнали психологічних травм. Також Олена Семенівна наголосила на тому, що працюючих педагогів потрібно не примушувати працювати в умовах інклюзії, а допомогти їм усвідомити той факт, що наразі їм потрібно працювати у нових сучасних реаліях, мотивувати, зацікавлювати вчителів до роботи з дітьми з особливими освітніми потребами.


31 травня 2022 року відбулася онлайн-зустріч між менеджером проектів університету Бар Ілан Оленою Городецькою (Ізраїль, м. Рамат Ган, що біля Тель Авіва) та д.пед.н., доцентом, доцентом кафедри здоров’я людини, реабілітології і спеціальної психології Оленою Казачінер.

Мова йшла про налагодження можливої співпраці між двома університетами та створення проекту з підготовки майбутніх фахівців до використання корекційних технологій навчання у роботі з дітьми  особливими освітніми потребами.

У цьому університеті є педагогічний факультет, одним із напрямків діяльності якого є спеціальна освіта, підготовка бакалаврів та магістрів, а також підвищення кваліфікації для роботи з різними категоріями дітей з особливими освітніми потребами. Більш детальну інформацію про діяльність факультету та його підрозділу можна отримати на офіційному сайті, обравши англійську мову.

До речі, Університет Бар Ілан радо запрошує викладачів та здобувачів з України, які гарно володіють іноземною мовою (рівень В1, В2, С1, С2), незалежно від національності на стажування та отримання грантів упродовж одного року.

Зустріч пройшла цікаво й була повною на позитивні емоції.  Найближчим часом Олена Семенівна Казачінер відвідає кампус Університету Бар Ілан із метою детального ознайомлення з усіма можливими програмами та варіантами співпраці.


КРУГЛИЙ СТІЛ «РОЗЛАДИ АУТИСТИЧНОГО СПЕКТРУ:

АКТУАЛЬНІ ПИТАННЯ ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНОГО СУПРОВОДУ»

20 травня 2022 року в дистанційному форматі відбувся Всеукраїнський круглий стіл «Розлади аутистичного спектру: актуальні питання психолого-педагогічного супроводу». 

На захід завітали 73 учасника з Київської, Донецької, Полтавської, Хмельницької та Харківської областей, які презентували свій досвід роботи з дітьми з аутизмом. 

Учасники конференції зосередили увагу на проблемах налагодження соціальної взаємодії (у контексті міжнародного й вітчизняного досвіду), використанні мовлення в комунікації, особливостях підготовки студентів до роботи з дітьми з розладами аутистичного спектра, розвитку навичок дітей із РАС тощо.


22.04.2022р. 

У квітні попри продовження тривалих військових дій у Харкові Центр інклюзивної освіти ХНПУ відновив свою діяльність. Д.пед.н., доцент Олена Семенівна Казачінер, керівник Центру інклюзивної освіти, 22.04.2022 провела онлайн-зустріч із деканами, заступниками деканів та представниками факультетів  університету, а також зі здобувачами.

Під час зустрічі порушувалися та обговорювалися такі питання:

  1. Де наразі перебувають здобувачі університету з інвалідністю?
  2. Чи є це місце безпечним для них та їхніх батьків та рідних?
  3. Чи є у них зараз можливість навчатися? Якщо ні, в чому полягають причини цього? Чи може професорсько-викладацький склад допомогти здобувачам відновити можливість навчатися? Яким чином?
  4.  Яким чином викладачі можуть психологічно підтримати здобувачів з інвалідністю?
  5. Які додаткові проблеми виникають у здобувачів та можливі шляхи їх усунення та допомоги.

Олена Семенівна розповіла про необхідність пояснення здобувачам доступною мовою, що відбувається навколо, про те, як потрібно пояснювати правила виконання дій заспокоєння під час повітряної тривоги, обстрілів, про необхідність вираження негативних емоцій. Було запропоновано комплекси вправ, спрямованих на заспокоєння під час обстрілів «4 стихії», «техніки заземлення при стресі», «шляхи створення впевненості та стабільності»;

Казачінер О.С. розповіла про кращі практики психолого-педагогічного супроводу та підтримки учасників освітнього процесу в умовах воєнних дій і збройних конфліктів.

 Також зверталася увага на особливості освітнього процесу під час військових дій: навчання на відстані, дотримання розкладу занять, перегляд навчальних відео шляхом створення викладачами відповідної бази на диску, домашнє навчання, створення довіри (упорядковане та чітке спілкування, дотримання двобічного зв’язку, надання зрозумілих та справедливих рекомендацій тощо), забезпечення постійної комунікації між викладачами, створення кола підтримки.


Науково-методичний семінар «Технічні інструменти створення освітнього середовища ЗВО в умовах інклюзії»

25.01.2022 р. у змішаному форматі на фізико-математичному факультеті проведено науково-методичний семінар «Технічні інструменти створення освітнього середовища ЗВО в умовах інклюзії». Він був присвячений демонстрації різних видів пристроїв для друку для слабозорих осіб.

Олена Семенівна Казачінер д.пед..н., доцент, керівник Навчально-методичного інклюзивного центру, ознайомила учасників семінару із сайтом українського Тифлоцентру, на якому представлено: програмне забезпечення; друкуючі пристрої; електронні відеозбільшувачі; органайзери та дисплеї Брайля; пристрої для читання плоскодрукованих текстів; аксесуари до обладнання. Акцентувалася увага на друкуючих пристроях та їх характеристиках.

Сподіваємося, що це допоможе у визначенні та виборі необхідного обладнання для роботи керівництва факультетів та професорсько-викладацького складу зі здобувачами, які мають порушення зору.

Цікавим був перегляд відео про ізраїльських та американських вчених, що зробили винахід – комп’ютерну мишку для сліпих.

Презентацію розміщено за посиланням


Навчально-методичний інклюзивний центр щиро вітає з прийдешніми чудовими зимовими новорічними та різдвяними святами!

Нехай у Новому році здійснюються мрії, заповітні бажання! Бажаємо здоров’я, наснаги, приємних подій та успіхів у навчанні!

Рік Новий вже на порозі,
Вже ялинка на морозі
Вся прибралася в сніжок!
Славні гості у дорозі,
Свято в віршах, а не прозі –
Подарує нам казок!
Щиро Ваш Навчально-методичний
інклюзивний центр ХНПУ імені Г.С.Сковороди

Більше світлин за посиланням

25 листопада 2021 року в он лайн-режимі відбулося свято, присвячене одразу кільком подіям: Дню логопеда, Дню дефектолога та Дню осіб з інвалідністю.

Свято було організовано професорсько-викладацьким складом кафедри здоров’я людини, реабілітології і спеціальної психології і кафедри спеціальної педагогіки.

У заході, ведучою якого була здобувач вищої освіти 43 групи Анастасія Копійко, узяли участь студенти (Владислава Прийма 23 гр., Олена Сорока 43 гр., Анастасія Колодько 62 гр.) різних курсів факультету природничої, спеціальної та здоров’язбережувальної освіти.

Почесними гостями свята були Зоряна Павлівна Ленів, кандидат педагогічних наук, доцент кафедри професійної освіти та інноваційних технологій ДВНЗ «Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника», директор Міжнародного інституту інклюзії, почесна членькиня Української асоціації корекційних педагогів та Валентина Михайлівна Сіваченко, директор Центру соціальної реабілітації дітей з інвалідністю м. Миргород Полтавської області, лікар-психотерапевт.

Із вітальним словом також виступили завідувачі кафедри здоров’я людини, реабілітології і спеціальної психології і кафедри спеціальної педагогіки доктор педагогічних наук, професор Перетяга Людмила Євгенівна иа кандидат біологічних наук, доцент Галій Алла Іванівна, а також кандидат психологічних наук, доцент, доцент  кафедри здоров’я людини, реабілітології і спеціальної психології, докторант кафедри психокорекційної педагогіки і реабілітології Національного педагогічного університету імені М.П.Драгоманова Коваленко Вікторія Євгенівна, Бесєдін Олексій, голова Благодійного інклюзивного фонду «Дім людини», член громадської ради при Харківській районній держадміністрації.

Свято було повним на вірші та розваги: викладачі (кандидат педагогічних наук, доцент Сінопальнікова Наталія Миколаївна, кандидат медичних наук, доцент Луценко Олена Володимирівна, старший викладач Козачек Надія Олексіївна) запропонували здобувачам участь у квесті, виконати пальчикову гімнастику, опанувати ази жестової мови. Переможці конкурсів отримали призи – пам’ятні дипломи майбутніх логопедів та майбутніх дефектологів.

Здобувачі переглянули вражаючу відеороботу Євгена Мереніса, який займається в студії пісочної анімації «Міраж» (науковий керівник Марина Пріхода).

Із розповіддю-презентацією про Інклюзивний арт-хаб, який працює в нашому університеті, виступила доктор педагогічних наук, доцент Олена Семенівна Казачінер – член проєкту за підтримки Українського культурного фонду.

Свято нікого не залишило байдужим та допомогло всім зрозуміти, що професії вчителя-логопеда та вчителя-дефектолога є важливими, затребуваними у суспільстві, цікавими, творчими, проте надзвичайно відповідальними. А осіб з інвалідністю потрібно не вітати, а обов’язково робити для них добрі справи, щоб полегшити та змінити їх життя на краще.


За підтримки Українського національного фонду в університеті створено креативний художньо-мистецький ХАБ для студентів та викладачів з особливими потребами.

Окреме приміщення розділено на зони творчості, коворкінгу, психологічного розвантаження, Hand Made. Зони обладнані зручними місцями для творчої роботи осіб з обмеженими можливостями за різними напрямами мистецтва (гончарство, монотипія, музика, живопис, ручна праця, пісочна анімація). Фахівці проведуть 13 майстер-класів, які будуть записані на відео, що забезпечить вільний доступ до них. Одночасно у хабі можуть працювати до 20 осіб.

Через місяць діяльності хабу буде організовано виставку творчих робіт його учасників. Інклюзивний хаб функціонуватиме постійно, що сприятиме соціалізації та творчій самореалізації студентів з різними видами нозології.


Семінар «Основні аспекти супроводу незрячих студентів під час навчання»

Більше світлин

6-7 жовтня 2021 року представники Спілки студентів і молоді факультету природничої, спеціальної і здоров’язбережувальної освіти ХНПУ імені Г.С.Сковороди, а також здобувачі спеціальності 016 Спеціальна освіта разом із завідувачем кафедри спеціальної педагогіки професором Перетягою Л.Є. відвідали дводенний семінар «Основні аспекти супроводу незрячих студентів під час навчання», що був організований фахівцями Харківського міського центру зайнятості (ХМЦЗ) та директором Харківського Центру реабілітації молодих інвалідів та членів їх сімей «Право вибору» Бутенко В.А., при участі польських спеціалістів і проходив на базі Харківського міського центру зайнятості (ХМЦЗ).

Ведучими семінару були українські та польські фахівці-тифлопедагоги, студенти, які поділилися своїм досвідом щодо організації супроводу осіб із порушеннями зору в освітньому середовищі. 

Для студентів ХНПУ імені Г.С. Сковороди була організована екскурсія під час якої присутніх ознайомили зі специфікою роботи центру зайнятості, показали інклюзивний коворкінг «Доступна зайнятість», який обладнаний спеціальним устаткуванням для осіб з порушеннями зору, слуху, опорно-рухового апарату. 

Семінар залишив багато позитивних вражень. Матеріал був викладений доступно, змістовно, на високому професійному рівні. Найбільшою перевагою було те, що на семінарі обговорювалися не тільки теоретичні, але й практичні питання. 

Дякуємо фахівцям Харківського міського центру зайнятості і особисто заступнику начальника відділу профорієнтації  Омельяненко Олені та  провідному фахівцю із профорієнтації  Харківського міського центру зайнятості (ХМЦЗ)  Виходцевій  Олені,  а також директору  ГО Харківський центр реабілітації "Право вибору" Бутенко В.А.  та польській делегації за чудову організацію, цінні знання та досвід.  

Сподіваємося на подальшу плідну співпрацю!


Семінар-тренінг на тему „Дистанційне навчання студентів з ООП”

28 вересня 2021 року у межах діяльності Навчально-методичного  інклюзивного центру ХНПУ імені Г.С.Сковороди його керівник, д.пед.н.,  доцент Олена Семенівна Казачінер спільно із адміністрацією та  професорсько-викладацьким складом факультету дошкільного виховання  провела семінар-тренінг на тему „Дистанційне навчання студентів з ООП” в  онлайн форматі.  

Захід проведено у зв’язку з нагальною необхідністю та актуальністю  його тематики. Були обговорені особливості та можливості, переваги та  проблеми навчання студентів з особливими освітніми потребами та  інвалідністю в дистанційному режимі. Запропоновано шляхи розв’язання  окремих проблем, пов’язаних із упровадженням дистанційної форми  навчання.  

Олена Семенівна ознайомила всіх учасників із мобільними додатками,  що полегшують процес навчання здобувачів з ООП. 

Крім того, учасники ознайомилися зі змістом безкоштовного онлайн  курсу для освітян «ІНКЛЮЗІЯ І ДИСТАНЦІЙНА ОСВІТА», який розміщено  у вільному доступі на платформі дистанційного навчання Moodle Вінницького інституту Університету «Україна». 

Зустріч викликала інтерес професорсько-викладацького складу. У  діалоговому режимі також обговорювалися різноманітні важливі питання,  пов’язані з навчанням здобувачів з ООП. 

Навчально-методичний інклюзивний центр дякує усім за участь та  запрошує всіх бажаючих до плідної співпраці. 

Із презентацію заходу можна ознайомитися за посиланням


Навчально-методичний інклюзивний центр ХНПУ імені  Г.С.Сковороди вітає зі святом 28 червня – Днем Конституції України 

Це державне свято щорічно відзначається 28 червня на честь ухвалення  Конституції незалежної України. Основний Закон Держави Україна був  ухвалений 28 червня 1996 року на 5-й сесії Верховної Ради України 2-го  скликання. Конституція України набула чинності з дня її прийняття. 

Це стало важливим етапом українського державотворення.  Конституція є ядром національної правової системи. Вона фіксує головні  юридичні та політичні аспекти відносин між державою та суспільством. 

Конституційна комісія підготувала проєкт Конституції України. 1992- го року відбулося його всенародне обговорення і 26 жовтня 1993-го створено  остаточний варіант. Далі справа тимчасово зупинилася майже на рік. У  листопаді 1994 року, після дострокових президентських і парламентських  виборів, нові народні обранці створили ще одну Конституційну комісію.  Черговою віхою стало 8 червня 1995-го – день підписання Конституційного  договору між Президентом України та Верховною Радою про організацію  державної влади та місцевого самоврядування на період прийняття нової  Конституції України. 

Напередодні ухвалення Конституції, в червні 1996 року, ситуація  загострилася. 26 червня Рада національної безпеки й Рада регіонів при  Президентові України різко засудили будь-які зволікання з прийняттям цього  документа. Президент призначив референдум щодо прийняття Конституції  на 25 вересня. А наступного дня Верховна Рада України прийняла постанову  “Про процедуру розгляду проєкту Конституції України в другому читанні”. І  розпочався справжній марафон тривалістю майже 24 години. З них останні  14 – без перерви. 

Це були непрості 14 годин. Серед питань, які викликали найбільші  дискусії, були державні символи. Ліві категорично не погоджувалися на  тризуб і синьо-жовтий стяг. Врешті депутати дійшли згоди. 

Чимало суперечок викликало питання про статус Криму. Частина  народних обранців (насамперед, праві) вважали, що достатньо обмежитися  наданням півострову статусу звичайної області. Після неодноразових  голосувань таки дійшли компромісу: ліві голосують за синьо-жовтий прапор,  праві – за автономію Криму. 

Нелегко вирішувалося і мовне питання: українська стала єдиною  державною мовою, але Конституція гарантує вільний розвиток та  використання російської й інших мов національних меншин.

О 09 годині 18 хвилин 28 червня 1996-го країна отримала Конституцію  – першу Конституцію незалежної України. У ній було закріплено правові  основи держави, її суверенітет і територіальну цілісність, основні права і  свободи українських громадян. Людина, її життя і здоров’я, честь і гідність,  недоторканість, безпека визнаються найвищою соціальною цінністю. 

У Конституції України ми знаходимо статті, що регламентують  права осіб, у тому числі з інвалідністю. 

Стаття 21. Усі люди є вільні і рівні у своїй гідності та правах. Права і  свободи людини є невідчужуваними та непорушними. 

Стаття 23. Кожна людина має право на вільний розвиток своєї  особистості, якщо при цьому не порушуються права і свободи інших людей,  та має обов'язки перед суспільством, в якому забезпечується вільний і  всебічний розвиток її особистості. 

Стаття 24. Громадяни мають рівні конституційні права і свободи та є  рівними перед законом. 

Не може бути привілеїв чи обмежень за ознаками раси, кольору шкіри,  політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального  походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими  ознаками. 

Стаття 27. Кожна людина має невід'ємне право на життя. 

Ніхто не може бути свавільно позбавлений життя. Обов'язок держави - захищати життя людини. 

Кожен має право захищати своє життя і здоров'я, життя і здоров'я  інших людей від протиправних посягань. 

Стаття 28. Кожен має право на повагу до його гідності. 

Ніхто не може бути підданий катуванню, жорстокому, нелюдському  або такому, що принижує його гідність, поводженню чи покаранню. Жодна людина без її вільної згоди не може бути піддана медичним,  науковим чи іншим дослідам. 

Стаття 46. Громадяни мають право на соціальний захист, що включає  право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати  працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них  обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. 

Це право гарантується загальнообов'язковим державним соціальним  страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і  організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; 

створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду  за непрацездатними. 

Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним  джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від  прожиткового мінімуму, встановленого законом. 

Стаття 53. Кожен має право на освіту. 

Повна загальна середня освіта є обов'язковою. 

Держава забезпечує доступність і безоплатність дошкільної, повної  загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і  комунальних навчальних закладах; розвиток дошкільної, повної загальної  середньої, позашкільної, професійно-технічної, вищої і післядипломної  освіти, різних форм навчання; надання державних стипендій та пільг учням і  студентам. 

Громадяни мають право безоплатно здобути вищу освіту в державних і  комунальних навчальних закладах на конкурсній основі. 

Громадянам, які належать до національних меншин, відповідно до  закону гарантується право на навчання рідною мовою чи на вивчення рідної  мови у державних і комунальних навчальних закладах або через національні  культурні товариства.


Поїздка здобувачів вищої освіти природничого факультету до Комунального закладу «Куп’янська спеціальна школа» Харківської обласної ради


Керівник Навчально-методичного інклюзивного центру ХНПУ, доктор пед. наук, доцент кафедри здоров’я людини, реабілітології і спеціальної психології Олена Семенівна Казачінер у дистанційному режимі привітала студентів з особливими освітніми потребами з прийдешнім святом 8 березня


Конференція з деканами та заступниками деканів факультетів ХНПУ

19 січня 2021 року відбулася онлайн конференція з деканами та заступниками деканів факультетів ХНПУ. Були присутні декани історичного, мовно-літературного, фізико-математичного факультетів, факультету іноземної філології, факультету початкового навчання. Керівник Навчально-інклюзивного центру д.пед.н. Казачінер Олена Семенівна провела семінар за темою „Особливості навчання студентів з ООП”. Зустріч відбулася у форматі діалогу, невимушеного обговорення проблем, із якими зустрічаються студенти з ООП під час здобуття вищої освіти.

Було також окреслено низку цікавих тем, які декани та їх заступники бажають обговорити. Заплановано наступні зустрічі та їх тематику.

Матеріали зустрічі (презентація, повідомлення) було надіслано на електронні скриньки деканатів для поширення серед викладачів факультетів із метою допомоги у організації якісного навчання студентів з ООП нашого університету.


Новорічне вітання 29.12.2020 від студентів 2 курсу природничого факультету в онлайн-режимі

Виконання пісні „Щедрик-щедрик-щедрівочка” жестовою мовою (Тараб Катерина)


Каністерапія в корекційній роботі з дітьми з ООП

8 жовтня 2020 року кафедра спеціальної педагогіки провела відкрите засідання наукового гуртка «Спеціальна дидактична майстерня: Новітні технології в роботі з дітьми з особливими освітніми потребами» за темою «Каністерапія в корекційній роботі з дітьми з ООП».

На засіданні виступила з доповіддю сертифікований каністерапевт, автор проєкту Angel Dog каністерапії в Харкові, член Всеукраїнської асоціації каністерапевтів – Ярослава Косогова зі своїми собаками-терапевтами Мірою та П’єро.

Каністерапія – це новий для України метод реабілітації за допомогою спеціально відібраних і навчених собак. Зв'язок з собакою є ефективним відволіканням для людей, які страждають від психічних розладів, депресії або тих, хто просто відчуває себе самотнім. Для людей з фізичною інвалідністю терапія з собаками є частиною реабілітації, оскільки допомагає тренувати (навантажувати) деякі частини тіла. У дітей каністерапія найбільш часто використовується в логопедії, реабілітації слуху. Для осіб з аутизмом собака може довго працювати як посередник між їхнім світом і оточенням.

Каністерапія також використовується як допоміжний психотерапевтичний метод для вирішення різних ситуацій, коли інші методи не є ефективними або непридатними. 

Ярослава розповіла про особливості підготовки сертифікованих фахівців з каністерапії в Україні та Європі. Розкрила питання відбору собак до участі у каністерапії.  Показала прийоми які використовуються на заняттях з дітьми з ООП.

У всьому світі, є великі доробки і досягнення у цьому напрямку. В Україні лише за останні 5-7 років цей метод став відомим, тому дуже приємно, що в нашому місті він існує, набирає популярності, а найголовніше розвивається під керівництвом спеціалістів.


Засідання наукового гуртка «Спеціальна дидактична майстерність: новітні технології у роботі з дітьми з ООП»

У рамках Міжнародного дня Жестової мови на природничому факультеті ХНПУ імені Г.С. Сковороди, 23.09.2020 р. було проведено розширене засідання наукового гуртка «Спеціальна дидактична майстерність: новітні технології у роботі з дітьми з ООП».

У заході брали участь студенти різних факультетів університету: природничого, дошкільної освіти, початкового навчання.

Ведучими заходу були студенти другого курсу природничого факультету, зі спеціальності 016 Спеціальна освіта, які розповіли про причини, які призводять до порушення слухової функції, та призвали студентів дбайливо ставитися до цієї сенсорної функції.

Потім студенти факультету дошкільної освіти виконали пісні жестовою мовою (Труханова А.). В рамках зустрічі був проведений конкурс стінної газети в холі другого поверху природничого факультету, який проявив солідарність з нечуючими людьми. В кінці старший викладач кафедри спеціальної педагогіки  Козачек Н.О. провела майстер-клас із опанування жестової мови.


 

61168, м. Харків, вул. Валентинiвська 2, к. 222-Б

тел. (0572)68-42-34 (кафедра здоров'я людини, реабілітології і спеціальної психології)

e-mail: 

inklyuziya@hnpu.edu.ua

Керівник

Олена Семенівна Казачінер

д.пед.н., професор, професор  кафедри здоров'я людини, реабілітології і спеціальної психології

Campus LifeІм'я великого українського філософа, поета і народного просвітителя Г.С.Сковороди в офіційній назві нашого університету.